fredag, april 19, 2024

Spille Saxofon – noen tips

Fra Aina Davidsen – instruktør for HUK 2018-01-27:

Lyse toner  og grep

  • Bruke like mye luft på tonene som i dybden
  • GREP
    • D3= klaff C1
    • D#3 = klaff C1+C2
    • E3 = klaff C1 + C2 + C3
    • F3 = klaff C1 + C2 + C3 + C4
    • F#3 = klaff C1 + C2 + C3 + C4 + C5
  • C1 = klaff som treffer «hulen i venstre hånd»
  • C2 = klaff som trykkes på ved å strekke venstre pekefinger og trykke nederste ledd (nærmest håndflaten) ned
  • C3 = ligger ved høyre hånd og er den øverste av de tre sideklaffene som er på rekke
  • C4 = den siste klaffen som ikke er benyttet i venstre hånd. Her brukes innerste ledd av ringefingeren til å trykke klaffen ned (husk at det ikke er noen av fingertuppene som skal trykke ned klaffer)
  • C5 = første klaff med fingertupp-bruk. Den ligger ved høyre hånd mellom normale klaffer og de tre sideklaffene. Ofte er den gull-farget og ikke hvit. Det ligger ofte to side-mellom-klaffer over hverandre hvor C5 er den øverste.

 

luft og luftøvelser

  • Øvelse for aktiv luft: Spille frasen eller skalaen kun med luft i saxofonen. Lytt etter om det er luft mellom tonene – hvis den er til stedet og luften rekker fremover så er luften balansert og bærer frasen. Husk at luften er som tråden – og binder perlene (notene) sammen til et smykke (melodien).
  • Transversus: pustemuskelen
    • du kan stå opp og le/hoste for å sjekke hvordan den føles.
    • sett deg ytterst på stolen, sørg for å balansere kroppen på skjellettet naturlig og spark fra i gulvet – kan du kjenne muskelen?

 

Tungeøvelser og plassering

  • HA-DA (si ordene i luften og prøv å gjøre det samme på saxofonen). Dette er for å skape bløtere tunge
  • HA-TA (si ordene i luften og prøv å gjøre det samme på saxofonen) Dette er for å skape tydeligere tunge.
  • Det er viktig å lytte etter balansen av luft og tunge på flisen. Klangen skal beholdes fyldig mens tungen skal gi en tydelig topping.

Sittestilling/holdning

  • En god og balansert holdning gir frie luftveier, godt balansert skellett og former klangen bedre. Det vil føles lettere å spille og man kan holde fokus i lengre tid.
  • Det er viktig at begge føtter er plassert godt på gulvet, sitt på sitteknutene (hvis du velger å sitte) og la kroppen deretter balanseres ovenpå. Unngå svai i ryggen, krom i ryggen eller i det hele tatt det å strekke seg – da retter du ikke opp, men strammer opp og anstrenger kroppen. Hvilket kan føre til overbelastning av unødvendige muskelgrupper.

 

Blås ut og  innstilling

  • Være til stedet i nået
  • Innstillingen har mye å si på om utfordringen klares, hvilken klang som produseres og effektivitet og produktivitet.
  • Nivået høynes så snart man har god innstilling og holder fokus på de konkrete oppgavene.

Vibrato

  • Benytt muskelgruppene i leppene for å skape en slags langsom O-A-O lyd i klangen. Øv det sakte og øk langsomt tempo når man har kontroll over det langsomme tempo.

Sidegrep/hjelpegrep

  • Bb : trykk tonen A på saxofonen og legg til sideklaff ta (den nederste klaffen av de tre sideklaffene ved høyre hånd)
  • C : trykk tonen H på saxofonen og legg til sideklaff tc (den midterste klaffen av de tre sideklaffene ved høyre hånd)

Underling

  • Underdeling kan både sies, klappes, og spilles. Underdeling med metronom fører til kontroll og forståelse over hvor lenge rytmene faktisk konkret varer.
  • Øv det sakte flere ganger, 100% korrekt – når det føles sikkert kan tempo økes

Intonasjon

  • Helt teoretisk er intonasjon frekvenser, det at tonene lander på lik frekvens og vibrasjonene mellom tonene utlignes
  • For å skape god intonasjon kan man bruke det jeg kaller aktivt øre. Prøv å lytte til klangen til den ved siden av deg og «fyll» den. Da er det lettere å skape god intonasjon og samklang.

Generell frasering

  • Benytt aktiv luft til å føre frasene fremover. Det er aldri en tone som «ligger stille»